עיצוב אתרים

עיצוב אתרים הופך את חוויית הגלישה לעשירה ומעניינת

בזה אין ספק – קשה לדמיין את האינטרנט ללא עיצוב אתרים. הגרפיקה הפכה לחלק יומיומי ומוטמע בכל חוויה שאנו חווים, וללא עיצוב גרפי, אנימציה וסאונד היינו חווים חוויות דלות ומשעממות למדי.

לפני זמן לא רב כל כך (בתחילת שנות התשעים), האינטרנט היה בחיתוליו ולדפדפן הפשוט לא הייתה גישה לאלמנטים גרפיים – הוא הציג טקסט בלבד, ללא תמונות או צלילים. אנו חיים בתקופה בה חוויית הגלישה שלנו באינטרנט היא מאוד עשירה (ויש שיאמרו עשירה מדי), והאינטרנט משולב בחיינו באופן כה משמעותי, עד כי הוא משנה את הדרך בה אנו חושבים ומעצבים את חיינו ואת העסקים שלנו.  

עיצוב אתרים נחשב לתחום די חדש ביחס להיסטוריית האינטרנט, ועדיין הצליח לשנות פניו רבות במהלך השנים. כיום הוא כולל מיומנויות וידע בתחומים רבים: החל מעיצוב ממשק משתמש (GUI) וחוויית משתמש, גרפיקה וצבעים, ועד לעימוד html ו- css. חברות עיצוב אתרים רבות מספקות אף את שירותי בניית האתר, תחזוקת האתר ואופטימיזציה במנועי החיפוש.

עיצוב אתר אינטרנט – התהליך הבסיסי

עיצוב אתרים הופך את חוויית הגלישה לעשירה ומעניינת

הגדרות הפרויקט – אפיון האתר

בשלב הגדרות הפרויקט מבצעים אפיון מלא של צרכי הלקוח עבור האתר, מבינים מהי מטרת האתר ועורכים מחקר היכרות קצר עם קהל הגולשים הפוטנציאלי של האתר (קבוצת גיל, מעמד סוציאלי, צרכים ועוד), על מנת לעצב עבור קהל זה אתר שיהיה מותאם להרגליו, לדרישותיו ולנוחיותו, וליצור עבורו ממשק מושך ומתאים. יש הפונים בשלב זה אף למומחה SEO, העורך מחקר מקיף על התחום, ומלווה את העסק בשלב ההקמה (ליווי בהקמה).

בשלב זה על הלקוח לצרף גם בריף צרכים טכניים של האתר כדי שאפשר יהיה לתכנן את המיקומים וחזות המודולים והתכנים, ואת חשיבותם לפי סדר יורד.

תכנון ממשק המשתמש באתר – UI

עיצוב ממשק משתמש (GUI) עבור האתר נועד ליצור חוויית משתמש מקסימלית – תכנון מבנה האתר ודיאגרמת זרימת המידע באתר הם בעלי חשיבות רבה להצלחת האתר בקרב קהל הגולשים שלו.

עיצוב ממשק משתמש נכון ומתחשב יוביל לאתר נוח לשימוש, בו הגולש יכול להתמצא היטב מבלי להתבלבל ולמצוא את אשר הוא מבקש בנוחות ובמהירות – יש ליצור ממשק פשוט ואלגנטי.

גרפיקה – עיצוב האתר

שלב יישום הגרפיקה הוא שלב עיצוב האתר. בשלב זה מבצעים עיצוב סקיצה לדף הבית על פי האפיון עליו סוכם וה-UI שתוכנן.

לאחר סיום עיצוב דף הבית מגישים את העיצוב ללקוח לקבלת פידבק, ובמידה וישנן ללקוח הערות – מיישמים את ההערות ומגישים עיצוב דף בית במעמד שני.
לאחר שהסתיים תהליך אישור עיצוב דף הבית, עוברים לעיצוב תבניות הדפים הפנימיים. תהליך הפידבק חוזר על עצמו במעמד הגשת כל תבנית עיצובית מרכזית.

הבנת קהל היעד של האתר – איזה עיצוב נכון עבורו?

כדי להגיע לפוטנציאל החשיפה הגדול ביותר, כדאי להקפיד על עיצוב אתרים ממוקד גולשים. הבנת קהל הגולשים המיועד עוזרת למעצב ולמתכנן ממשק המשתמש להבין איזה עיצוב יהיה הנכון ביותר עבור קהל זה. עיצוב אתר מתאים וממוקד לקהל הגולשים הפוטנציאלי יוביל לחוויית משתמש נעימה יותר עבורם, בין אם מדובר בחוויה תרבותית, אישית, עסקית, סוציאלית או אחרת.

מה קהל היעד שלך מחפש?

הבנת קהל הגולשים של האתר עוזרת גם לזיהוי המגמות ש"עובדות" עבור קהל גולשים זה – אחר מה הוא מחפש? במה הוא מתעניין? מהם ההרגלים שלו? מה מניע אותו לפעולה? עיצוב אתר המיועד ו"מדבר" לקהל גולשים מסוים יהיה מוצלח יותר מאתר כללי שלא קולע לטעמו של אף אחד (ובקיצור – למל"ם).

תכנון ממשק ממוקד גולשים למיקסום פוטנציאל העסק

עיצוב אתר צריך להיעשות לאחר שיקול דעת ותכנון ממשק משתמש ממוקד עבור קהל הגולשים המיועד ולא להתבסס על שיקולי אסתטיקה בלבד, אחרת יהיה לנו אתר יפהפה ומרשים, אך שאינו מקיים את המטרה שלשמה הוא נועד.

בנוסף להתמקדות בקהל הגולשים הפוטנציאלי, יש להתחשב גם ברצונו של הלקוח, הוא בעל העסק. לכל עסק ערכים ושאיפות למיתוג ערכי מסוים בקרב לקוחותיו ותמונת מראה אותה הוא רואה בעיניי רוחו, ועל עיצוב האתר ליישם ערכים אלו במידת האפשר. על גרפיקת האתר להלום את מיתוג העסק, ועל האתר לייצג את העסק בהתאם לערכי היסוד עליהם הוא מתבסס. לדוגמה, על אתר לעסק הפונה לקהל מבוגר להיות מעוצב בעזרת צבעים שקטים ולא "רועשים" ומצועצעים (המתאימים יותר לקהל הצעיר).

במידה וערכי העסק מתנגשים עם ערכי קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלו, כדאי לחשוב על ביצוע שינויים וריענון במיתוג העסק על מנת שהוא יוכל להגיע לפוטנציאל המקסימלי ולמטרתו העיקרית – לקוחות חדשים. אם העסק פונה לקהל צעיר אך יש לו מיתוג "מבוגר", למשל, הקהל הצעיר לא ימצא בו עניין, וחבל. על המיתוג להתאים לקהל המטרה, ומכיוון שעיצוב אתר הוא רכיב במיתוג, גם עליו חלים אותם הכללים.

עיצוב בעזרת כלים טכנולוגיים שונים

מעצבי אתרים נוהגים לעשות שימוש בעת עיצוב אתר בתוכנות שונות – כל אחד והעדפתו הוא. שתי התוכנות "השולטות" בשוק המעצבים ליצירת גרפיקה לאתר (או בכלל) הן Adobe Photoshop ו-Adobe Illustrator, ובקיצור – חברת Adobe מחזיקה ברוב המניות בתחום.

ההבדל המרכזי בין פוטושופ לאילוסטרטור הוא הטכנולוגיה:

פוטושופ עובדת על פורמט “ביטמאפ” (Bitmap, מפת סיביות) ויש הקוראים לה "תוכנת רסטר" – כל תמונה שהתוכנה מייצרת בנויה מפיקסלים קטנים, כאשר לכל פיקסל יש ערך מספרי אשר מכיל מידע על הצבע שלה. החיסרון בתמונת ביטמאפ היא שלא ניתן להגדיל אותה מעבר לגודל הנתון – אם ננסה להגדיל תמונת ביטמאפ קטנה, התמונה תצא "מפוקסלת" ומטושטשת. הטשטוש נוצר מכיוון שההגדלה או ה"מתיחה" של התמונה גורמת למתיחת הפיקסלים שמרכיבים אותה – ואיכות התמונה יורדת.

אילוסטרטור עובדת על פורמט “ווקטור” (Vector), אשר עושה שימוש בנתיבים ונקודות מנחות ולא בפיקסלים. הנתיבים והנקודות המנחות מחברים את כל האלמנטים הגרפיים ויוצרים את התמונה, אותה ניתן למתוח, להקטין, להגדיל בחזרה וחוזר חלילה – ללא פגיעה באיכות התמונה.

לעתים קרובות מעצבים עושים שימוש גם בפוטושופ וגם באילוסטרטור באותו פרויקט עיצוב מכיוון שלכל תוכנה יתרונות וחסרונות משלה – ולעתים היתרונות משלימים האחד את השני.

שיתוף פעולה פורה בין המעצב למתכנת

עיצוב אתרים (וגם דפי נחיתה) הוא תחום שכולל כיום ידע נרחב מאוד מבחינת הפן החזותי – למעצבים רבים ידע בפרישה, צבעים, ארכיטקטורת מידע, שימושיות, ממשק משתמש וטיפוגרפיה, ואף ידע בעימוד html ו-css, JavaScript ו-Flash. לעתים למעצב ידע תיאורטי או מעשי אף בשפות פיתוח – אך בד"כ תחום זה מצוי בידי צוות מפתחים מנוסה אשר כותב קוד בצורה מעשית באופן יומיומי, ומתעדכן בכל תקן וטכנולוגיה חדשה שיוצאים לשוק ומשפרים את השימושיות, המהירות ועוד.

עיצוב אתר – הגורמים המעורבים בתהליך

בעת הקמת אתר אינטרנט, מעורבים כמה וכמה גורמים שאחראים על התחומים השונים בהפקת האתר: על הגרפיקה ועיצוב הממשק אחראי צוות העיצוב, ועל בניית האתר אחראי צוות הפיתוח. על המעצבים והמתכנתים לעבוד כצוות באופן הדוק למדי על הקמת האתר, ולכן לעתים קרובות לשני הצדדים קיים ידע מקיף בשני התחומים גם יחד.

בחברות רבות (כמו שלנו) צוות עיצוב אתרים וצוות פיתוח המשתפים פעולה באופן פורה ולאורך שנים רבות, ויכולים לתת פתרון מלא להקמת אתר מתכנונו ועד עלייתו לאוויר.

בסטודיו Jolini צוות מיומן המתמחה בעיצוב ומיתוג וכן בתחומים מקיפים אחרים המכסים את כל ההיבטים – כך אנו מעניקים ללקוחותינו שירותי עיצוב אתרים ושירותים משלימים נוספים מעבר להיבט החזותי, ומהווים עבור לקוחותינו One Stop Shop בכל הנוגע להקמת אתר האינטרנט ומיתוג העסק ככלל.

נשמח לעצב עבורכם אתר ייחודי, עם חווית משתמש חיובית שתתאים ביותר לקהל היעד שלכם – פנו אלינו למידע נוסף ולכל שאלה.

מאחלים לכם הצלחה רבה,
סטודיו jolini – צוות שאוהב עיצוב אתרים יפה, ממוקד וחכם.

קידום אתרים בגוגל הסטודיו של קבוצת

    דילוג לתוכן